Forretningsbetingelser

1. Aftalegrundlag

1.1. Rådgivers tilbud afgives på baggrund af oplysninger og krav, som kunden har fremlagt rådgiver. På samme måde gælder disse forretningsbetingelser som en del af rådgivers tilbud.

1.2. Aftale om udførelse af opgaveløsninger fastsættes ved skriftlig kontrakt mellem rådgiver og kunde. Heri vil indgå væsentlige forhold, herunder beskrivelse af omfanget af ydelser, honorarform og tidsramme.

1.3. Aftale om udførelse af opgaveløsninger fastsættes ved skriftlig kontrakt mellem rådgiver og kunde. Heri vil indgå væsentlige forhold, herunder beskrivelse af omfanget af ydelser, honorarform og tidsramme.

1.4. Det er en forudsætning, at kunden stiller alt eksisterende materiale af betydning for opgavens løsning til rådighed for rådgiver.

2. Opgavens udførelse

2.1. Såfremt aftalen eller grundlaget for aftalen mellem rådgiver og kunde ikke yder tilstrækkelig vejledning for opgavens udførelse, skal rådgiver informere kunde herom.

2.2. Rådgiver er berettiget til at lade arbejdet eller dele af arbejdet udføre ved andre firmaer og kan antage personer til at udføre arbejdet. Rådgiver hæfter for underleverandørens ydelser.

3. Ændringer af opgaven

3.1. Kunden er berettiget til at foretage ændringer i opgaven, såfremt de er nødvendige eller har naturlig sammenhæng med opgaveløsningen. Rådgiver er berettiget til at udføre sådanne ændringer, med undtagelse af at kunden påviser særlige forhold, der begrunder at tredjemand bør udføre arbejdet.

3.2. Parternes krav om ændring af pris, tid og andre forhold i forbindelse med ændring af opgaven skal fremgå skriftligt. Eventuelle ekstraarbejder honoreres som timebetaling efter medgået tid ved opgavens løsning, såfremt der ikke aftales andet.

3.3. Krav om ændringer skal fremsættes skriftligt. Rådgiver skal have rimelig tid til at svare på, om hun vil udføre ændringerne. Betingelserne for eventuelle ændringer skal ligeledes fremsættes skriftligt.

4. Afbestilling og flytning

4.1. Dette afsnit knytter sig til foredrag, oplæg, workshop eller lignende med fastsat dato for afholdelse. Ved afbestilling indtil 6 uger før afholdelse betaler kunden 25 % af prisen. Ved afbestilling indtil 4 uger før afholdelse betaler kunden 50 % af prisen. Ved afbestilling mindre end 4 uger før afholdelse betaler kunden 100 % af prisen.

4.2. Det er muligt at flytte aftalen til et andet tidspunkt mod følgende gebyr, såfremt aftalen afholdes inden for 3 måneder efter datoen for det aflyste foredrag: Indtil 6 uger før afholdelse betaler kunden 15 % af prisen. Fra 4-6 uger før afholdelse betaler kunden 25 % af prisen. Ved mindre end 4 uger til afholdes betaler kunden 50 % af prisen.

5. Betaling

5.1.Betaling sker enten som fast pris eller som timebetaling for medgået tid til opgavens løsning i forbindelse med afgivet tilbud. Timebetaling kan fastsættes som almindelig timepris eller som timeklippekort. Den faste pris eller timesatsen skal fremgå af kontrakten.

5.2. Kunden har pligt til at honorere udlæg, som rådgiver anviser eller afholder på kundens vegne i forbindelse med opgavens udførelse. Udlæg, som kunden skal honorere, skal rådgiver meddele kunden skriftligt med accept fra kunden.

5.3. Ved aftale om fast pris aftales en tidsplan med eventuelle angivelser af rater samt eventuelle udlæg. Raterne forfalder til betaling 8 dage efter modtagelse af faktura.

5.4. Ved almindelig timebetaling har rådgiver en gang hver kalendermåned krav på betaling for allerede udført arbejde samt eventuelle udlæg. Beløbet forfalder til betaling 8 dage efter modtagelsen af faktura.

5.5. Ved timeklippekort har rådgiver krav på betaling forud for udført arbejde samt eventuelle udlæg. Beløbet forfalder til betaling 8 dage efter modtagelsen af faktura.

5.6. Såfremt der er aftalt timebetaling, både hvad angår almindelig timebetaling og timeklippekort, kan kunden ved opgavens aflevering efterspørge dokumentation og specifikation for timeforbrug.

5.7. Ved udlæg kan kunden efterspørge dokumentation for udlæg.

5.8. Tilgodehavender forrentes fra forfaldsdagen med 0,6 % pr. påbegyndt måned, samt et gebyr på 100,00 DKK. Såfremt kunden ikke betaler forfaldne beløb senest 8 dage efter modtagelse af skriftligt påkrav, har rådgiver ret til at standse arbejdet og betragte dette som væsentlig misligholdelse af kontrakten.

6. Tidsfrister og tidsfristforlængelse

6.1. Kunden kan kræve forlængelse af tidsfrister på grund af forsinkelsesårsager, som kunden ikke selv er herre over, og som han ikke burde have forudset ved aftaleindgåelse.

6.2. Rådgiver kan kræve forlængelse af tidsfrister, såfremt kunden har krævet ændringer i arbejdet, og disse ændringer forsinker udførelsen af arbejdet, eller såfremt kundens forhold i øvrigt er årsag til forsinkelsen.

6.3. Rådgiver kan kræve forlængelse af tidsfrister på grund af forsinkelsesårsager, som rådgiver ikke selv er herre over, og som hun ikke forudså eller burde have forudset ved kontraktens indgåelse.

7. Aflevering og afleveringsforretning

7.1. Arbejdet anses for afleveret, når det tilgår kunden.

7.2. Kunden kan inden 14 dage efter arbejdets aflevering påberåbe sig mangler. Disse mangler skal kunden skiftligt påberåbe sig.

7.3. Mangler, som påvises af kunden, er rådgiver pligtig til at afhjælpe.

7.4. Mangler, som ikke påvises af kunden, kan kunden ikke senere påberåbe sig.

7.5. Der skal gives konsulenten en rimelig frist til afhjælpning af mangler. Ved fastsættelsen af fristen skal der tages hensyn til manglernes art og omfang og til forholdene i øvrigt. Efter afhjælpning af manglerne, anses arbejdet for endeligt afleveret.

8. Data, ophavsret og offentliggørelse

8.1. Rådgiver er forpligtet til at udvise diskretion og fortrolighed med hensyn til særlige forhold og forretningshemmeligheder, som hun måtte få kendskab til under udførelse af opgaven.

8.2. Rådgiver har ophavsretten til materiale, som rådgiver har udarbejdet i forbindelse med opgaven.

8.3. Kunden er berettiget til at anvende materialet i dét omfang, det er aftalt at skulle ske.

8.4. Rådgiver er berettiget til at anvende det udarbejdede materiale som case-beskrivelser og markedsføringsmateriale inklusiv firmanavn og logo.

9. Misligholdelse

9.1. Ved væsentlig misligholdelse er den skadelidte part berettiget til at udøve misligholdelsesbeføjelser. Dette indebærer, men er ikke begrænset til, at den skadelidte part kan hæve kontrakten og kræve erstatning efter dansk rets almindelige regler.

10. Tvister og lovvalg

10.1. Kontrakter reguleres efter dansk ret. Ved uoverensstemmelser mellem parterne om kontrakten, dens opfyldelse eller fortolkning, skal parterne søge at løse tvisterne.

10.2. Har parterne inden 21 dage fra skriftlig fremsat begæring om uoverensstemmelser ikke løst tvisterne, kan tvisterne indbringes for de almindelige domstole.

11. Energi

11.1. Parterne opfordres til at løfte hinanden med god energi.